تاریخچه تنگه بسفر در استانبول ترکیه

تنگه بسفر استانبول ترکیه

تنگه بسفر در شهر استانبول و در کشور ترکیه قرار دارد و این شهر را به ۲ قسمت تقسیم کرده است که باعث شده یک قسمت شهر در بخش آسیا و قسمت دیگر شهر در قاره اروپا قرار بگیرد و در واقع ۲ قاره ی اروپا و آسیا را از هم جدا می کند. در صورت سفر به استانبول اگر بخواهید تنگه را کامل بگردید، بهترین کار این است که مثل خیلی دیگر از اهالی محلی این بخش و یا توریست ها، تور کشتی را انتخاب کنید، این تور هم در روزها و هم در شب هر روز، برپا می شود و در هر زمانی زیبایی و لذت خاصی دارد مخصوصا در شب به دلیل اینکه از جاذبه هایی مثل کاخ دلما باغچه با نورپردازی بسیار زیبایی که دارد، می گذرد، واقعا رویایی است. تنگه‌ی بسفر از نظر اقتصادی برای مقامات ترکیه حایز اهمیت است زیرا وجودش سبب رونق تجارت، ماهیگیری و صنعت گردشگری شده است.

تنگه بسفر یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری استانبول است که دریای سیاه را به دریای مرمره وصل می کند. این تنگه، طولی برابر ۳۰ کیلومتر و عرضی برابر ۷۰۰ متر دارد که در جاهایی به ۳۵۵۰ متر هم می رسد. درست در وسط آبراه بسفر، یک جریان تند آب با سرعت ۳ کیلومتر و نیم در ساعت از دریای سیاه به طرف دریای مرمره وجود دارد. در ساحل این تنگه، چند کاخ معروف استانبول مثل کاخ چراغان و دولما باغچه، ویلاها و قلعه های سنگی بسیار زیبایی وجود دارد که تماشای آنها لذت بخش خواهد بود. علاوه بر این، در اطراف این تنگه، رستوران های خوب زیادی وجود دارد که هم غذاهای دریایی تازه و هم غذاهای محلی ترکیه را سرو می کنند. در این تنگه قایق و کشتی‌سواری رواج زیادی دارد و از محبوبترین اماکن گردشگری در شهر استانبول به شمار می‌آید.

تنگه بسفر از شمال به دریای سیاه و از جنوب به دریای مرمره متصل است. در سمت راست آن قاره آسیا و بخش آسیایی شهر استانبول قرار دارد و در سمت چپ آن قاره اروپا و نیمه اروپایی استانبول. تنگه‌ بسفر که مرز بین دو قاره آسیا و اروپا است. اولین پل بر روی این تنگه نه برای ارتباط برقرار کردن بلکه برای کشورگشایی روی این تنگه به وسیله‌ی کوروش کبیر ساخته شد تا بتواند قسمت‌های اروپایی رو فتح کند.شهر استانبول دو وجه آسیایی و اروپایی در خود دارد. قسمت اروپایی آن که قدیمی‌تر و تاریخی‌تره و قسمت آسیایی آن که یه جورایی قسمت گرونترو مدرنتر است. در قسمت اروپایی در کنار تنگه اسکله و پارک و کلی کافه و رستوران کاخ دیده میشه ولی در قسمت آسیایی کنار تنگه انگار بیشتر خصوصی‌سازی شده و سبک خاصی از زندگی رو میشه دید. این تنگه واقعا دیدنیه و هم با کشتی ازش رد شدن و هم با دوچرخه یا ماشین از روی پل معروف بسفر عبور کردن لذت‌بخشه.

حاشیه اروپایی و آسیایی تنگه بسفر تفاوت مشهودی با هم دارند . در حاشیه غربی بسفر یعنی همان قسمت اروپایی ، تقریبا تمام حاشیه دریا به صورت پارک و یا قابل دسترسی است و رستوران و اغذیه فروشی های زیادی دارد که پاتوق اهالی استانبول و گردشگرهاست . در حالی که حاشیه شرقی بسفر که همان قسمت آسیایی است فقط در بعضی نقاط دارای پارک و امکان دسترسی به ساحل و اسکله است. هرچند جذابیت های خاص خودش را دارد و آرامش و یک جور رمانتیک بودن فضا بر آن حاکم است چون در اینجا از آن حجم وسیع گردشگرها در آن سوی بسفر خبری نیست.

بر روی تنگه‌ی بسفر پل‌هایی ساخته شده است که مهمترین و معروفترین آنها پل گالاتا است که دو قاره‌ی اروپا و آسیا را به یکدیگر پیوند می‌دهد. قدم زدن بر روی این پل زیبا و عبور از روی تنگه‌ی بسفر تنها یکی از تفریحات گردشگران در این ناحیه است.

تنگه بسفر استانبول ترکیه

پل های ساخته شده بر روی تنگه بسفر

  • پل گالاتا استانبول یک پل دو طبقه است که از گلدن هورن (شاخ طلایی) عبور می کند. گلدن هورن یک بندر طبیعی است که در ورودی تنگه بسفر قرار گرفته است وهمیشه پر از قایق های ماهیگیری و قایق های گردشگری است. پل گالاتا فعلی در سال 1992 میلادی ساخته شده است و در دو طبقه آن، 6 لاین عبور خودرو، 2 لاین تراموا و یک مسیر پیاده رو تعبیه شده است. در واقع طبقه بالای آن به عبور ماشین و تراموا و طبقه پایین آن به عبور پیاده روها اختصاص داده شده است. قدم زدن بر روی این پل در جایی که ماهیگیران مشغول فعالیت می باشند و نظاره کردن حرکت کشتی ها بر روی گلدن هرن و تنگه بسفر و نیز تماشای آثار تاریخی مانند مسجد جدید و مسجد سلیمانیه از روی این پل می تواند از خاطره انگیزترین بخش های سفر شما به استانبول باشد. طبقه بالای پل گالاتا همیشه شلوغ است و ماشین ها و ترامواها از آن عبور می کنند. در حاشیه های طبقه دوم پل گالاتا هم ماهیگیران می ایستند و قلاب ماهیگیریشان را از آن بالا داخل آب می اندازند و منتظر می مانند که ماهی های خوبی نصیبشان شود. در واقع باید بگوییم که حضور همین ماهیگیران هم باعث جذابیت هرچه بیشتر پل گالاتا استانبول شده است و خیلی از توریستان فقط برای دیدن این ماهیگیران و عکاسی از آن ها به پل گالاتا استانبول مراجعه می کنند و ساعت ها به تماشای این ماهیگیران محلی می نشینند. جالب است که بدانید خود این ماهیگران هم می دانند که تا چه اندازه بین توریستان محبوبیت دارند و هیچ مقاومتی در برابر عکس هایی که صبح تا شب از آن ها گرفته می شود، نشان نمی دهند و تازه از عکاسی استقبال هم می کنند.

  • پل بغاز به تازگی و  در زمان ریاست جمهوری اردوغان، نامش را به شهدای 15 تموز (تِموز نام ترکی ماه جولای است) تغییر داده‌اند، یکی از رویایی‌ترین چشم‌اندازها را دارد. پل بغاز یا بسفر دو قاره آسیا و اروپا را به هم متصل می‌کند. این پل به دلیل ظرافت خاصی که در معماری‌اش به کار رفته به مروارید بسفر هم شهرت دارد. روی پایه پل عبور و مرور بسیاری اتفاق می‌افتد و از نظر حمل و نقل اهمیت بسیاری برای شهر استانبول دارد. یک پای این پل زیبا در محله بیلربی و پای دیگرش در محله اُرتاکوی است. طول پل بغاز یا بسفر به 1560 متر می‌رسد و عرض آن حدود 34 متر است. ارتفاع این پل از سطح دریا حدود 65 متر است که وقتی از روی آن عبور می‌کنید تماشای بسفر را جذاب‌تر می‌کند. این پل در سال 1970 ساخته شده و روشنایی خیره‌کننده این پل در شب‌ها الهام‌بخش بسیاری از شاعران و نویسندگان ترک بوده است. از روی این پل می‌توانید چشم‌انداز 360 درجه‌ای از استانبول را ببینید. از سمت ارتاکوی مسجد جامع و زیبای اُرتاکوی خودنمایی می‌کند و از طرف بیلربی قصرهای باشکوه استانبول دیده می‌شود.

  • دومین پل تنگه بغاز که آن هم بخش آسیایی استانبول را به قسمت اروپایی آن متصل می‌کند، پل سلطان محمد است. این پل در بین مردم به نام پل دوم هم شهرت دارد. این پل دو محله هیساراستو از بخش اروپایی را به قسمت کاواجیک در بخش آسیایی متصل می‌کند. جنس این پل از فولاد است و ارتفاع آن از سطح دریا حدود 100 متر است. سال 1988 زمانی که این پل افتتاح شد پنجمین پل معلق در دنیا به شمار می‌رفت اما حالا این رتبه را از دست داده است.

  • پل سوم به تازگی افتتاح شده و عبور و مرور ماشین از روی آن از سال 2016 انجام می‌شود. پل یاووز سلطان سلیم در قسمت اروپایی بین ساری یِری گریپچه و در سمت آسیایی در محله بی‌کوز قرار دارد. سال 2013 ساختش شروع شد و سه سال بعد به راحتی عبور و مرور ماشین از روی آن انجام شد.


مشخصات

آخرین جستجو ها